Pages

Friday, December 11, 2015

(Orang Kata Wahhabi Ialah..) Fakta 1: Wahhabi & Taksub Mazhab

Oleh : Mohd Hairi Nonchi

Orang kata Wahhabi ialah mereka yang menentang sikap taqlid buta (mengikut membuta tuli) dan taksub kepada mazhab. Pada waktu yang sama, mereka menyeru umat Islam supaya berittiba’ (mengikuti) kepada sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam yang sahih.

Penjelasan
Jika demikian takrifan Wahhabi, maka Imam asy-Syafi’e rahimahullah (204H) juga adalah layak digelar sebagai Wahhabi. Ini kerana – sebagaimana golongan yang ditohmah sebagai Wahhabi – beliau juga amat melarang keras umat Islam daripada bertaqlid buta dalam beragama serta taksub kepada selain al-Qur’an dan as-Sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam yang sahih. 

Sebaliknya beliau menganjurkan semangat berittiba’ kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, yakni mengikuti sunnah baginda shallallahu ‘alaihi wasallam yang sahih dan meninggalkan segala pandangan atau amalan yang bercanggah dengannya. Ini sekalipun terhadap perkataan atau fatwa beliau sendiri.

Perhatikan kata-kata beliau di bawah ini. Al-Hafiz adz-Dzahabi asy-Syafi’e rahimahullah (748H) menyebutkan di dalam kitabnya Siyar A’lam al-Nubala’ 10/35 bahawa Imam asy-Syafi’e pernah berkata, maksudnya:

Apabila telah sahih sebuah hadis, maka itulah mazhabku, dan buanglah perkataanku (yang menyelisihi hadis tersebut) ke arah tembok!

Imam Ibnu Hibban asy-Syafi’e rahimahullah (345H) telah meriwayatkan di dalam kitab Shahihnya 9/235, no. 2159 bahawa Imam asy-Syafi’e pernah berkata, maksudnya:

Apabila telah sahih sebuah hadis dari Rasulullah menurut pendapatmu, maka ambillah hadis sahih tersebut dan tinggalkanlah apa yang telah menjadi pendapatku (yang jelas bertentangan dengan hadis sahih tersebut).

Imam asy-Syafi’e juga menyatakan di dalam kitabnya al-Umm 2/248, maksudnya: 

Apabila telah sahih hadis dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam , maka tidak boleh untuk ditinggalkan kerana sebab apapun juga.

Imam Ibnu al-Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah (751H) meriwayatkan di dalam kitabnya I’lam al-Muwaqqi’in 1/7 bahawa Imam asy-Syafi’e berkata, maksudnya:

Kaum muslimin telah ijmak (bersepakat) bahawa sesiapa sahaja yang telah jelas baginya sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam (yang sahih), maka haram baginya meninggalkan sunnah yang telah jelas di hadapannya itu hanya lantaran (terpengaruh dengan) pernyataan seseorang sahaja.

Imam Ibnu Abi Hatim al-Razi rahimahullah (277H) telah meriwayatkan di dalam kitabnya, Adab asy-Syafi’i wa Manaqibuhu, ms. 67-68 & 93, bahawa Imam asy-Syafi’e pernah menyatakan, maksudnya:

Setiap apa yang telah aku ucapkan padahal telah datang dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang sahih yang bertentangan dengan ucapanku itu, maka mengambil hadis Nabi s h allalla h u ‘alai hi w a s alla m itulah yang utama dan janganlah kamu bertaklid kepadaku!.

Imam al-Baihaqi asy-Syafi’e rahimahullah (458H) telah meriwayatkan di dalam kitabnya, Manaqib asy-Syafi’i 1/473 bahawa Imam asy-Syafi’e juga mengatakan kepada salah seorang muridnya, Imam Rabi’ bin Sulaiman al-Muradi rahimahullah (270H), maksudnya:

Setiap masalah yang telah aku ucapkan, padahal telah sahih hadis dari Nabi menurut para ulamak hadis yang bertentangan dengan apa yang telah aku ucapkan itu, maka aku akan selalu ruju’ (menarik kembali) dari pendapatku yang bertentangan dengan sunnah Rasulullah itu, baik saat aku masih hidup mahupun setelah aku mati.

Imam asy-Syafi’e mengatakan dalam kitabnya al-Risalah, ms. 360 (no. 905), maksudnya:

Dan bila telah sabit (sahih) dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam , maka itulah yang wajib untuk diikuti oleh setiap orang yang mendengarinya, dan hal itu tidak memerlukan penguat dari yang lainnya, dan hal itupun tidak dapat dibatalkan kerana sesuatu yang lainnya. Bahkan yang diwajibkan atas manusia adalah mengikuti baginda ( ittiba’ ). Dan tidak diperbolehkan sama sekali menjadikan ketetapan seseorang manusia untuk membatalkan ketetapan baginda.

Akhir sekali, perhatikan pula ucapan salah seorang murid yang paling rapat dengan Imam asy-Syafi’e, iaitu Imam al-Muzani asy-Syafi’e rahimahullah (264H). Katanya, maksudnya:

Aku meringkaskan kita ini dari ilmu Muhammad bin Idris asy-Syafi’e dan dari makna perkataan beliau agar aku mendekatkan (mempermudahkan) ilmu beliau kepada orang yang menghendakinya. Ini disertai dengan dua peringatan beliau, (yang pertama) iaitu larangan beliau untuk bertaqlid kepada beliau dan (yang kedua) larangan bertaqlid kepada selain beliau. [Muqaddimah Mukhtashar alMuzani] 

Catatan Tambahan
Salah seorang tokoh bermazhab Syafi’e, Imam Taqiyuddin as-Subki rahimahullah (756H) pernah ditanya tentang sikap yang seharusnya dipraktikkan apabila berhadapan dengan sebuah hadis yang sahih akan tetapi tidak ada seorang pun yang beramal dengannya. Maka dia menjawab, maksudnya:

Yang lebih utama menurutku adalah kita tetap mengikuti hadis tersebut. Keadaannya seperti seorang yang sedang berada di hadapan Nabi, kemudian dia mendengarkan hadis tersebut secara langsung dari lisan baginda. Maka bolehkah orang itu menunda diri dari beramal dengannya? (Jawapannya) Tidak boleh, demi Allah. Setiap orang diwajibkan untuk beramal berdasarkan apa yang difahami dari dalil-dalil agama. [Ma’na Qaul al-Imam, ms. 102 – Majma’atur Rasa-il alMuniriyyah]

.....................................................................................................
Petikan dari buku : Orang Kata Wahabi Ialah...


No comments:

Post a Comment